AkuNova

Hem » Behandlingar » AkuNova

händerVad är AkuNova?

AkuNova är en ny och unik form av akupunktur. Det som mest skiljer AkuNova från andra akupunkturmetoder är att denna metod verkar via nervsystemet och hjärnan. De specifika punkterna runt kroppens olika leder signalerar till hjärnan att sätta igång läkningsprocessen naturligt via blodbanor och nervsystem.

Hur går en behandling till?

En tunn akupunkturnål i koppar sticks in i den reflexpunkt på främst finrar och tår, som motsvarar den smärtande kroppsdelen.
Om smärtan t.ex. sitter i nacken, sticks nålen in i någon av tum-eller pekfingerleden varefter patienten får vrida och böja på nacken för att aktivera processen. Då man uppnått resultat rekommenderas det att man ligger eller sitter i 10 min. AkuNova kan med fördel användas tillsammans med medicinsk massageterapibehandling.

Vilka problem kan behandlas med AkuNova?

AkuNova är ofta effektiv vid behandling av bl.a. smärtor, stelhet och värk, t.ex. huvudvärk, yrsel, artros, ryggskott, diskbråck, nackspärr och impegiment. Även smärta som är spridd i hela kroppen p.g.a fibromyalgi, reumatism eller liknande går att behandla med AkuNova.

AkuNova kan även vara gynnsamt vid ett flertal olika ögonsjukdomar som bl.a. problem med gula fläcken och starr.

Hur många behandlingar behövs?

Det är individuellt hur många behandlingar som behövs. Grundregeln är att akuta problem brukar bli bra på ett fåtal behandlingar medan kroniska problem kräver fler behandlingar. Läkningstiden kan variera från person till person beroende på ålder och fysiska tillstånd.

Förekommer det några biverkningar?

Det är vanligt att känna sig trött och avslappnad efter behandlingen. Man kan även känna sig törstig, yr eller illamående. Behandlingen kan orsaka små blåmärken där nålarna har suttit. Det är helt ofarligt och försvinner av sig själv efter några dagar. En AkuNova behandling ges av Sandy Bech, Cert. Medicinsk Massageterapeut och Dipl AkuNova-akupunktör.