26 september, 2019

Strain and counterstrain – en osteopatisk teknik

Hem » Blogg » Strain and counterstrain – en osteopatisk teknik

Strain and counterstrain – en osteopatisk teknik

Osteopatin har en lång tradition med varsamma och så gott som smärtfria manuella behandlingar där hela nervsystemet behandlas.

Grundare till Strain and counterstrain, eller SCS, är Lawrence H. Jones, doktor inom osteopati. Hans teori bygger på att när en led och en muskel utsätts för sträckning så förkortas musklerna på andra sidan leden och då uppstår ömma punkter och dysfunktioner.

En mjuk och mångsidig behandlingsform

SCS är en vilolägesbehandling och väldigt mjuk behandlingsform. SCS kan användas både vid kroniska och akuta smärttillstånd, rörelseinskränkningar, ryggsmärta, ischiassmärta, nacksmärta, huvudvärk, idrottsskador, revbenssmärta, smärta i övre och nedre extremiteter, kramp, förkortade muskler och dysfunktioner i rörelseapparaten. Den kan även med fördel användas inom rehabilitering efter skador.

Så går det till

Via speciella ömmande punkter lokaliseras spända muskler som hindrar en leds normala rörlighet. Terapeuten lägger patientens muskler i ett avslappnat läge utan att använda massage så att spänningar kan behandlas utan att orsaka ytterligare smärta. Denna position hålls stilla i 90 sekunder och därefter tar terapeuten långsamt tillbaka muskeln eller leden till normalposition. Genom att göra detta normaliseras den avvikande neurologiska aktiviteten i den påverkade vävnaden, d.v.s. signaler från det smärtsamma punkten skickas till hjärnan med information om att ”faran är över”. Hjärnan svarar med att släppa på spänningen i vävnaden och återgå till det normala smärtfria tillståndet.

Med SCS kommer man ofta åt problem som är svåra att nå med massage då muskeln försätts i ett avspänt viloläge.

Behandlingen upplevs som mycket lugn och avkopplande.