Hem » Behandlingar » Kinesiotaping

kinesiotaping

”Kinesiotape kan användas av de flesta för snabbare rehabilitering vid smärta, muskelbristningar och inflammation. ”

Patrik Östman

Patrik Östman,
Massör, PT och Lotorps-terapeut

Boka tid

Vad är kinesiotape?

Kinesiotape är en elastisk tejp man sätter på huden i muskelfibrernas riktning för att lättare kunna aktivera muskler, få en ökad lymfcirkulation och en snabbare återhämtning. Kinesiotape ger en stabilitet och stöd utan att din blodcirkulation blir nersatt. Det huvudsakliga målet med tejpen är att aktivera kroppens egna läkningsprocess, öka rörligheten, minska den upplevda smärtan och stimulera muskelaktivering.

Boka tid

Vanliga frågor

Vilka problem kan behandlas med kinesiotape?

Kinesiotape kan användas av de flesta för snabbare rehabilitering vid smärta, muskelbristningar och inflammation. Det kan hjälpa vid t.ex. rygg, knä eller fot-problem. Det ger även ofta god effekt vid huvudvärk, nackbesvär och problem i axlar, armbågar och handleder. Även lymfödem, menstruationssmärtor och hållningsproblematik kan i bland lindras.

Kinesiotape används ofta av idrottare för att öka prestationen, aktivera rätt muskler och förebygga skador.

Hur många behandlingar behövs?

Vid vissa specifika skadeproblem kan det behövas upprepade behandlingar under längre tid för att effekten skall märkas. Kinesiotape kan med fördel användas tillsammans med medicinsk massageterapi behandling.

Är det vanligt med en reaktion efter behandlingen?

Behandlingen har inga biverkningar och tejpen är mjuk och behaglig mot huden, men somliga personer kan dock uppleva hudirritationer i form av utslag eller klåda. Tejpen bör då tas bort direkt. Vid svårigheter att dra av tejpen så blöt med vatten eller olja och dra försiktigt av den.

Behandling med kinesiotape utförs av de cert. medicinska massageterapeuterna; Sandy Bech och Josefin Larsson.

Tveka aldrig att kontakta oss om du har ytterligare frågor. Välkommen!