18 mars, 2022

Vad är Ischias?

Hem » Blogg » Vad är Ischias?

Vad är Ischias?

Ischias och hur det behandlas?

Har du strålningar eller smärta i baksida lår? Domnar det eller sticker det i benet eller foten? Då kan det bero på att en nerv som kallas ischias är irriterad. Här kommer vi ge dig svaren på vad ischias är, vilka symtom du kan ha, hur ischias kan behandlas och när du ska söka hjälp.

Rubriker i artikeln

Vad är Ischias?
     Falsk ischias och äkta ischias
     Ischiasnerv
     Ischias symtom – så vet du att du har ischias
     Så lindrar du ischias
     Behandling av ischias
     Kiropraktik
     Medicinsk massage
     Träning
     Behandling med läkemedel
     Ischias gravid
     När ska jag söka hjälp?

Vad är Ischias?

Strålande smärta som går från nedre delen av ryggen, höft och fot är vanliga symtom på ischias. Den vanligaste orsaken till äkta ischias är diskbråck. Ryggraden består av kotor och mellan kotorna sitter mjuka kuddar som också kallas diskar. Diskbråck uppstår när diskarna buktar mycket ut. Detta kan skapa smärta i rygg-, höft- eller lårparti som kan hindra dig från att röra dig som vanligt och ge domningar och strålning i dessa partier.

Falsk- och äkta ischias

Symtom som bland annat uppstår av att inre muskler från sätet irriterar nerven är vad man kallar falsk ischias, vilket är enklare att bota. Äkta ischias i sin tur uppstår av ett inflammatoriskt förlopp av läckande vätska från disken som kan skapa irritation på nerven. Det är sällan ischiasnerven som är i kläm utan symptom uppstår genom en kemisk påverkan på nerven.

Ischiasnerv

Ischiasnerven är kroppens längsta och tjockaste nerv. Den består av ett flertal nervtrådar som går från nedre delen av ryggen och ländryggen. Nerverna sträcker sig vidare längs insida höft följt av baksida lår, ner i vaden och ut i foten.

Så vet du att du har ischias

Vanliga symtom för ischias:

• Strålande smärta från nedre ryggraden till insida lår, rumpa, baksida lår och ut i benet.
  • Smärta som kan hugga till när du nyser, hostar, krystar eller böjer ryggen.
  • Stickningar och domningar i ben och fot.
  • Känselbortfall i delar av benet och foten.
  • Svårigheter att sträcka ut benet eller att göra vridningar i ryggen.
  • Försvagade muskler i ben, vilket ofta gör det svårt att gå på tårna eller hälarna.

Så lindrar du ischias

Ischiasbesvär kan lindras på egen hand, genom att röra på sig och göra medicinsk yoga. Besvären kan förvärras om du är stillasittande eller sängliggande. Om du har ett stillsamt och statiskt arbete är det med andra ord viktigt att jobba ergonomiskt och varierat.

För att lindra ischias kan du även:

• Försöka minska smärta och avlasta kroppen. De lägen eller positioner som känns bäst är oftast de som lindrar bäst.
  • Göra lättare träning som att motionera för att stärka ryggmuskler och benmuskler.
  • Placera en kudde under benen när du ligger ned.
  • Lägga sig på rygg och placera vaderna på en stolsits, så att benen är i 90 grader från höften. På så sätt frigör du kotorna så att diskarna kan neutralisera sig. Du kan upprepa detta flera gånger dagligen i 15 minuter.
  • Placera en kudde mellan benen om du sover på sidan.
  • Undvika belastning som tunga lyft i den akuta fasen.
  • Kyla ner ländryggen med hjälp av en ispåse flera gånger om dagen, vilket kan lindra smärtan.

Behandling av ischias

De behandlingar som görs för ischias är kiropraktik, medicinsk massageterapi och träning.

Kiropraktik

Under en kiropraktikbehandling undersöker kiropraktorn ryggens muskler, nerver och leder. Därefter ställer kiropraktorn en diagnos och lägger upp en behandlingsplan. Kiropraktorn ger rådgivning och beslutar om vilken behandlingsteknik som passar dina besvär bäst.

Medicinsk massageterapi

Vid medicinsk massageterapi lösgör behandlaren spänningar i muskler för rygg och ben. Det ger ofta god effekt på symptomen och minskar smärtan.

Träning för ischias

En personlig tränare undersöker vilka övningar som är lämpliga för att avlasta ischiassmärtan och styrka ryggen. Det är mycket viktigt för läkningsprocessen att känna sig trygg och våga använda ryggen igen trots smärtorna.

Behandling med läkemedel

Ischias kan man behandla tillfälligt med smärtstillande, receptfria preparat. Vid samråd med läkare kan starkare, smärtstillande läkemedel skrivas ut. Det rekommenderas dock som i utgångsläge att undvika smärtstillande medicin, då det inte har dokumenterad effekt på Ischiassmärtor.

Ischias gravid

Under graviditeten kan ryggsmärtor och foglossning uppstå som beror på att kroppens leder blir mer rörliga. När bäckenet vidgar sig inför förlossning kan detta leda till att ischiasnerven kommer i kläm. Dock är detta sällsynt under en graviditet, de smärtor som upplevs är snarlika den strålning och ryggsmärta som uppstår vid ischias.

När ska jag söka hjälp?

Du bör söka hjälp för behandling av ischias vid besvär, eller vid besvär som inte avtar. Du bör söka akut vård vid kraftiga ryggsmärtor i kombination med hög feber, får svårt att kontrollera avföring, urin eller får känselbortfall i underlivet.

Boka behandling för ischias här.