14 oktober, 2019

Så förebygger du och behandlar ryggskott

Hem » Blogg » Så förebygger du och behandlar ryggskott

Så förebygger du och behandlar ryggskott

Att drabbas av ryggskott är vanligare än man tror. Faktum är att nästan alla drabbas någon gång i sitt liv. Men vad gör man när olyckan är framme, och hur förebygger man ryggskott?

Ryggskott uppenbarar sig i form av plötslig smärta, vanligtvis i nedre delen av ryggen, på grund av nedsatt rörelse mellan två eller fler kotor. Smärtan sitter oftast i leder, muskler, ledband eller i diskarna. Ett annat symptom på ryggskott är just stelhet där graden kan variera stort från person till person.

Behandling av ryggskott

Det viktigaste under ett pågående ryggskott är att hålla sig i rörelse. Om du ligger ner försätter du ryggen i ett orörligt läge som varken dämpar stelhet och smärta eller påskyndar läkning.

Det är också bra att gå till botten med vad som framkallade ryggskottet för att undvika att det händer igen. Ett ryggskott som lämnas obehandlat kan nämligen öka risken för återfall och även problem som kan utvecklas till kroniska smärtor eller diskbråck.

För dig som just nu lider av ryggskott och helst av allt bara vill bli av med smärtan och återgå till vardagen listar vi här nedan fem övningar som kan hjälpa dig på vägen.

5 övningar som lindrar

Det finns ett antal övningar du kan göra under pågående ryggskott, för att med små medel lätta på stelheten och smärtan. Undvik dock att lägga dig på golvet under genomförandet då det är svårt att resa sig upp igen.

1. Ligg på rygg och tippa knäna i sidled så långt smärtan tillåter. Testa gärna att tippa knäna med fötterna i luften om smärtan tillåter. Behåll fötterna i golvet i det akuta läget.
  2. Ligg på rygg och dra knäna mot bröstet med händerna i knävecken.
  3. Ligg på rygg och placera händerna i svanken. Pressa ländryggen mot händerna och svanka växelvis för att mjuka upp ryggen.
  4. Placera händerna på höfterna och dra en höft i taget upp mot armhålan.
  5. Med böjda knän, ta tag i insidan av smalbenen och sära på knäna. Andas ut och sära lite till. Håll gärna positionen i flera minuter under lugn och djup andning.

Det är viktigt att inte vara rädd för smärtan. Du blir snabbare frisk om du vågar röra på dig och om du vågar träna när ryggen känns bättre igen.

Efterbehandling

Efter ett ryggskott rekommenderar vi att man behandlar den bakomliggande orsaken till ryggskottet – exempelvis genom att stärka leder i muskler och ländrygg. Det kan du förslagsvis göra genom att promenera, cykla, simma eller genom ren styrketräning. Gör det som du gillar bäst.

Upplever du att ryggskotten kommer ofta eller att du lider mycket av det finns det hjälp att söka hos kiropraktor och sjukgymnast. De kan hjälpa till att mjuka upp lederna och sätta ihop träningsprogram för att stärka de mest utsatta delarna i kroppen.

Förebyggande behandling

För dig som haft ryggskott tidigare eller har haft begynnande känning av dessa symptom finns det ett par saker du kan göra för att förebygga det.

• Promenera, cykla och simma är bra aktiviteter för att stärka rygg- och magmuskler.
  • Styrketräna din rygg- och magmuskulatur – gärna på ett gym tillsammans med en tränare som kan hjälpa till och guida.
  • Lär dig lyfta rätt – håll det som du ska lyfta nära kroppen, böj på benen i stället för att böja ryggen, undvik att vrida ryggen i sidled.

Förebygg smärta med rätt sovställning

För att inte påfresta rygg och nacke vid sömn bör man undvika att ligga på mage. Då vrider man nämligen nacken i en onaturlig position som skapa spänningar i nackmuskulaturen och stelhet i leder.

För att hitta den optimala sovställningen krävs rätt förutsättningar för din kropp och form. Kudden agerar nämligen viktigt stöd för nacken så att vi undviker att sjunka ihop. När det kommer till madrass är det viktigt att välja en som passar dig och din kropp – ju tyngre du är desto hårdare madrass behöver du ha. Ett bra riktmärke är att ryggen ska vara rak när du ligger på sidan.

Observera dock att obehaglig spänning och svår smärta inte lindras med en ny kudde eller ny madrass. Upplever du att smärtan hindrar din vardag är det en god idé att uppsöka kiropraktor eller underhålla med regelbunden massage.

När ska jag söka hjälp?

Om ryggskottet ger dig stora besvär är det en god idé att söka hjälp av en kiropraktor eller sjukgymnast så tidigt som möjligt. På ChiropraktikAkuten möter vi patienter med ryggsmärta varje dag och är experter på att behandla och diagnostisera ryggskott.

Boka tid nu